Rantatielle ideoitiin tulevaisuuden linjauksia

Hyvää matkaa matkailutiehankkeelle Marraskuun seitsemäs päivä, Porin yliopistokeskuksen auditorio 125:een saapuu likimain kaksikymmentä matkailun, elinkeinotoiminnan ja kunnallissektorin edustajaa. He kaikki ovat kiinnostuneita kehittämään edelleen...


Hyvää matkaa matkailutiehankkeelle

Marraskuun seitsemäs päivä, Porin yliopistokeskuksen auditorio 125:een saapuu likimain kaksikymmentä matkailun, elinkeinotoiminnan ja kunnallissektorin edustajaa. He kaikki ovat kiinnostuneita kehittämään edelleen vuonna 2008 alkanutta Pohjanlahden rantatie -projektia, jonka tarkoituksena on ollut nostattaa länsirannikon maaseudun elinvoimaisuutta matkailutien avulla. Liikennevirasto myönsi Pohjanlahden Rantatielle matkailutiestatuksen jo 2010, mutta vielä riittää sarkaa kynnettäväksi. Intensiivisen seminaaripäivän ideapajoissa haettiin tulevaisuuden suuntauksia Pohjanlahden Rantatien koordinoinnin siirtyessä Turun Yliopiston Kulttuurin ja maisemantutkimuksen laitokselta Kasitie ry:lle vuodenvaihteessa.

Ajatelkaa isommin!

Herra Pori Jazzinakin tunnettu Jyrki Kangas kannusti seminaariväkeä viemään ideointia hulluiltakin tuntuviin sfääreihin.

- Teknisen ajattelun sijaan haluan, että ajattelette tänään isommin. Tärkeintä tällaisessa tilanteessa on luoda parempia ehdotuksia paremmin visualisoituna kuin missään muualla Suomessa, Kangas pohjustaa.

Esimerkkinä hän tarjoaa ulkomailta tilaamiaan ehdotuksia Porin kaupunkikeskustan  kehittämiselle, jotka lähenevät lennokkuudessaan aika ajoin utopistisia, tosin mielenkiintoisia tasoja.

Kankaan mukaan matkailutien varren toimijoita on rohkaistava aktivoitumaan ja avaamaan jo suljettujakin matkailukohteita, jotta Pohjanlahden Rantatie erottuisi muista matkailuteistä.

Kunnissa kiinnostuttiin kylteistä

Pohjanlahden Rantatie -hankkeen projektipäällikkö Mikael Lähteenmäki veti yhteen hankkeen kehitystä tähän päivään mennessä. Esiin nousi Kasitie ry:n kaltaisen taustavoiman merkitys hankkeen toteutuksessa sekä syksyllä tienvarsille ilmestyneiden ruskeapohjaisten majakkakylttien aikaansaama kiinnostus tietä kohtaan.

- Ne herättivät kuntien asukkaat. Lehtien tilaajat alkoivat kyselemään, mikä kyltti on ilmestynyt talon nurkalle, jolloin toimittajat soittivat meille, hän kertoo.

Matkailutien markkinointia on edistetty myös sosiaalisessa mediassa sekä aktiivisella tiedottamisella.

Verkostoista hitaaseen matkailuun

Ideapajat tuottivat hedelmällisiä ehdotuksia Pohjanlahden rantatien kehittämiseen, vaikka kaikkein lennokkaimmat visiot saivatkin väistyä realismin tieltä. Projektin johtaja professori Maunu Häyrysen mukaan olennaisimmat tulevaisuuden suuntaviivat liittyivät matkailutien varren kuntien ja yrittäjien verkostoitumismahdollisuuksiin sekä myönteisten mielikuvien rakentamiseen matkustamista suunnitteleville.

Pohjanlahden rantatiellä ei ole vielä vanhan matkailutien taakkaa, joten kehitystyötä voidaan jatkaa nykyaikaisista lähtökohdista. Brändäyksen mahdollisuuksina nähtiin 'slow travel' -aate maaseutu- ja kyläympäristöissä, jokamiehenoikeudet sekä ABC-brändi ulkomaalaisille. Myös matkailutien varren kulttuurikohteet, perinteet sekä erilaiset paikallislegendat tulisi valjastaa hyötykäyttöön. Yhteistyö muiden matkailuteiden kanssa pulpahti myös esiin, ja sitä jo viritelläänkin, jopa Ruotsin puolelle.

Kasitie ry saa Pohjanlahden rantatiestä valmiin matkailutien käsiinsä, mutta valtavien mahdollisuuksien hyödyntämisen eteen on vielä ponnisteltava.

Aiheesta UCPori-verkkolehdessä aiemmin: UCPoriNews 22.9.2011

Teksti ja kuvat: Teijo Rantanen
7.11.2012