Pääteemana luotettavuus

Palvelukeskus – kymmenen vuotta luotettavuutta   Porin yliopistokeskuksessa opiskelevat ja työskentelevät käyttävät joka päivä palvelukeskuksen palveluita, monesti täysin tiedostamatta. Toiminnasta vastaavan yrityksen, Prizzpoint Oy:n, ...


Palvelukeskus – kymmenen vuotta luotettavuutta
 
Porin yliopistokeskuksessa opiskelevat ja työskentelevät käyttävät joka päivä palvelukeskuksen palveluita, monesti täysin tiedostamatta. Toiminnasta vastaavan yrityksen, Prizzpoint Oy:n,  toimitusjohtaja Kari Kukkonen naurahtaakin, että vaikka Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus toimii vain taustalla, monille näkymättömänä, näkyy se todellisuudessa jokaisessa asiassa.
 
- Tuotamme yliopistokeskuksen yhteiset palvelut. Yliopistot elävät kuin toimistohotellissa.

Niin tulevat elämään jatkossakin, sillä torstaina 18. huhtikuuta Prizzpoint Oy julkaisi tiedotteen, että on tehnyt Porin yliopistokeskuksen toimitila- ja tietotekniikkapalveluista 1.7.2013 alkaen vastaavan RTK-Palvelu Oy:n kanssa yhteistyösopimuksen, jonka johdosta pääaulan neuvonnan kautta saatavat palvelut ja tietotekniikkapalvelut jatkuvat 1.7.2013 Prizzpoint Oy:n henkilöstön tuottamina jatkossakin kilpailutuksen mukaisina.

Luotettavuus pääteemana
 
Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus aloitti toimintansa 1.4.2003. Tuolloin Prizztech-konserni otti hallintaansa niin yhteisten palveluiden tuottamisen kuin vuokrasopimuksetkin, 1.7.2003 alkaen.

Vuodesta 2008 lähtien Prizztech Oy:n tytäryhtiö, Prizzpoint Oy, on vastannut palveluista, ja Prizztech Oy toimii yliopistojen vuokranantajana.
 
Seitsemän työntekijää työllistävän palvelukeskuksen Kari Kukkonen muistelee mennyttä kymmentä vuotta erityisellä lämmöllä. Syntymäpäiviä vietettiin viikolla 15 työn merkeissä.
 
- Pitää olla kiitollinen, että olemme saaneet olla virkeässä edelläkävijätoiminnassa mukana.
 
Edelläkävijyys ei ole palvelukeskuksesta puhuttaessa pelkkää sanahelinää, vaan vastaavaa palvelumallia on käytetty myös myöhemmin muualla.
 
- Kävin yliopistokeskusseminaarissakin luennoimassa tästä mallista, ja heillä on nyt joillakin yliopistoilla mallit ovat kehittyneet tähän suuntaan.
 
Kukkosen mukaan organisaation tärkein ominaisuus on ollut alusta saakka luotettavuus.
 
- Systeemit ovat rakennettu niin, että kaikki asiat etenevät aina varmasti ja luotettavasti. Yhden tai kahden työntekijän hetkellinen poissaolo ei rampauta toimintaa.
 
Palveluiden lisäksi tilat työmaana
 
Palvelukeskuksen toimialueeseen kuuluu yhteisten palveluiden lisäksi myös tiloista huolehtiminen. Nykyiset yliopistokeskuksen tilat ovat kehittyneet palvelukeskuksen toimesta.
 
- Kymmenen vuoden aikana on muun muassa kaikille yliopistolle tehty uusiakin tiloja.
 
Vuonna 2006 solmitun palvelusopimuksen yksi pääkohdista olikin uusien tilahankinta ja tilakustannusten minimoiminen. Käynnissä olevassa kampus-asiassa palvelukeskus on kuitenkin ollut mukana vain vähäisessä määrin.

- Porin yliopistokeskuksella on ollut käytössään kohta 15 vuotta tilat, joihin opiskelijat, henkilöstö ja vierailijat ovat olleet hyvin tyytyväisiä. Porin yliopistokeskuksen toiminta ei ole kaivannut muuttoa pois Puuvillasta. Yliopistokeskuksen kannalta on onnellista, että nykyiset tilat jopa sellaisenaan palvelevat sen toimintaa edelleenkin oivallisesti. Viimeisten 10 vuoden aikana tiloja on kehitetty yliopistokeskuksen muuttuvien tarpeiden mukaisesti kustannustehokkaasti yhdessä kiinteistönomistajan kanssa. Sama trendi on varmasti mahdollista jatkossakin.

Teksti ja kuvat Iiro Lehtonen