Hyvästä tiedottamisesta entistä parempaa

Satakunnan Journalistit jakoivat vinkkejä tiedottamiseen10.11.2011 Porin yliopistokeskus sai elokuussa tiedottamisen Hunajapytyn Satakunnan Journalisteilta. Porin yliopistokeskuksen johtaja kutsui tuolloin journalistit vastavierailulle karonkkaan....



Satakunnan Journalistit jakoivat vinkkejä tiedottamiseen

10.11.2011

Porin yliopistokeskus sai elokuussa tiedottamisen Hunajapytyn Satakunnan Journalisteilta. Porin yliopistokeskuksen johtaja kutsui tuolloin journalistit vastavierailulle karonkkaan. Näin yliopistokeskus halusi saada vielä pieniä vinkkejä tiedottamiseen kynänkäytön ammattilaisilta.

- Laitoimme toimittajille kolme ennakkotehtävää. Kyseessä oli kolme sellaista tiedotetta, jotka syystä tai toisesta eivät ole läpäisseet toimitusten seulaa useammankaan yrityksen jälkeen, yhteyspäällikkö Maria Väkiparta kertoo.

Kerro niin, että naapurin muijakin tajuaa

Satakunnan Journalisteja oli saapunut vieraaksi tilaisuuteen ilahduttavan suuri määrä. Keskustelu oli erittäin hedelmällistä ja monipuolista. Kirjoittavan median väki tarttui välittömästi tehtäviin kiinni. Heti tuli selväksi tutkimuksen tekijän ja median erilainen näkökulma asioiden järjestykseen. Siinä missä tutkimuksessa tuodaan alkuun taustoja, haluavat journalistit sen mielenkiintoisimman tiedon heti tiedotteen kärkeen.

- Hyvän tiedotteen pituus on aina maksimissaan vajaa A4. Sen lisäksi on syytä välttää samojen sanojen toistoja ja liian pitkiä ammattisanoja. Kerro asia niin, että naapurin muijakin sen ymmärtää, ohjeisti pitkän linjan toimittaja Soila Ojanen.

Monen toimittajan mielestä ei ole kuitenkaan väärin laittaa mukaan myös taustoittavaa materiaalia. Osa journalisteista näki vain laiskuudeksi, jollei tekstiä jaksa lukea yhtä kappaletta pidemmälle.

- On toisaalta aina toimittajan ammattitaitoa löytää ja keksiä uutinen myös hieman tieteellisempään muotoon kirjoitetusta tiedotteesta, Juha Silvanto näki.

Otsikko tärkein kiinnostuksen herättäjä

Toimittajien mukaan suurin syy tiedotteiden jäämiseen toimituksen seulaan on mitäänsanomaton otsikko. Otsikolla 'mediatiedote' varustettu sähköposti jää lähes varmasti lukematta. Esimerkiksi Helsingin Sanomiin tulee päivittäin niin paljon sähköposteja, että he saisivat joka päivä lehden niillä viisi sataa prosenttisesti täyteen.

Monissa lehdissä ongelmaksi on viime aikoina noussut liitetiedostojen arveluttavuus. Joissakin lehdissä on jopa ohjeistus, ettei liitetiedostoja avata ollenkaan.

- Tiedote pitää aina laittaa viestikenttään kokonaisuudessaan. Jos siinä lukee vaikka 'katso liitetiedosto', ei sitä avata, journalistit neuvoivat.



Teksti: Iiro Lehtonen