Vesikoulu viidesluokkalaisille

Vesikoulu opettaa mistä kraanavesi tulee 18.3.2009Koululaisille opetetaan kolmansien maiden vesiongelmista, mutta harva ymmärtää, miten omassa kodissa juomavesi tulee hanaan. Asia nousi esille Vesikoulun lanseeraustilaisuudessa Porin...

Vesikoulu opettaa mistä kraanavesi tulee
18.3.2009

Koululaisille opetetaan kolmansien maiden vesiongelmista, mutta harva ymmärtää, miten omassa kodissa juomavesi tulee hanaan. Asia nousi esille Vesikoulun lanseeraustilaisuudessa Porin yliopistokeskuksessa, missä Porin koulujen viidensien luokkien opettajat tutustuivat Prizztechin alaisen Vesi-Instituutin ja kansainvälisen muovituotevalmistaja Borealis Polymers Oy:n sekä Vesi- ja viemäriyhdistyksen yhteistyönä toteuttamaan Vesikouluun. Vesikoulun tavoitteena on tarjota tietopaketti suomalaisesta juomavedestä ja sen valmistuksesta.

– Suomalaisesta vedestä puhutaan nykyisin paljon. Olisikin hyvä, että koululaiset ymmärtäisivät, mistä silloin on kyse, sanoo Vesi-Instituutin johtaja Martti Latva.

Opettajat mukana

Verkko-opetusmateriaalina toteutettua Vesikoulua testaavat tämän kevään aikana Porin viidensien luokkien oppilaat. Porin koulujen opettajat ovat olleet mukana myös Vesikoulun suunnittelussa. Opettaja Arja Meri Toejoen koululta tietää, ettei kiinnostavan opetusmateriaalin tekeminen oppilaille ole helppoa.

– Toin Vesikouluun opettajan näkökulmaa siihen, mihin lapset kykenevät ja mitkä ovat heidän resurssinsa. Joskus tuntuu, että oppikirjatkin ovat lapsille liian kovatasoisia, vaikka niitäkin tekevät opettajat. Tietoa pitäisi vetää juustohöylällä eikä kauhoa pohjia myöten, Meri muistuttaa.

Kevään jälkeen opettajan työstä eläkkeelle jäävä Meri kertoo päätyneensä Vesikoulun suunnitteluryhmään, koska hänet tunnetaan ekohenkisenä opettajana. Nyt testikäyttöön lanseerattua vesikoulua Meri ei ole vielä kokeillut.

– Opetan nyt 4. luokkaa, joten heidän kanssaan en kokeile, jos ensi vuonna uusi opettaja haluaakin tehdä Vesikoulun. Minulla on kuitenkin korkeat odotukset. Vesikoulussa on hyvää se, että oppilaan on pakko edetä yhdestä paikasta seuraavaan, eikä ohjelmassa pääse seikkailemaan. Minun silmääni grafiikat ovat kivat ja yksinkertaiset. Toivottavasti ne kiinnostavat myös oppilaita.

Arja Meren mielestä jätevesien pitäisi olla osa Vesikoulun sisältöä. Tällä hetkellä Vesikoulu kattaa vasta juomaveden valmistuksen ja jakelun, mutta syksyyn mennessä sisältö on tarkoitus laajentaa jätevesiin. Materiaalia tehdään myös 8. luokkien oppilaille, minkä jälkeen Vesikoulu laajenee kaikkien Suomen ala- ja yläkoulujen käytettäväksi.

Yhteiskuntavastuuta käytännössä

Vesikoulun sivuston ovat suunnitelleet Aino Pelto-Huikko ja Niina Vieno Vesi-Instituutista. Projektin rahoittajana on toiminut Borealis, jonka yhteiskuntavastuuohjelmaan Water for the World projekti sopi mainiosti. Yritys valmistaa muun muassa muovisia vesi- ja viemäriputkia.

– Ohjelman tavoitteena on lisätä paikallistason tietämystä vedestä. Kovin harva tietää, kuinka vesi tulee hanaan. Toivomme, että Suomessa osattaisiin arvostaa paremmin puhdasta juomavettä, Minna Vuorio Borealis Polymers Oy:n viestinnästä sanoo.

Vesikouluun voi tutustua osoitteessa www.vesikoulu.fi.

Teksti: Kati Hiltunen