Olet täällä

Usva Friman sai gradustaan tunnustusta



Pelien naishahmoilla voittoon

Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmasta valmistunut Usva Friman nappasi vuoden 2014 pelialan opinnäytekilpailun palkinnon pro gradustaan ”Pelimaailmojen fantastiset naiset: Digitaalisten pelien hahmoesitykset ja niiden tutkimus”. Palkitoraadin puheenjohtaja, dosentti Olli Sotamaa kehui erityisesti aiheen ajankohtaisuutta ja työn kunnianhimoisuutta.

Vasta toinen aihe

Usva Friman paljastaa, että hänen graduaiheensa oli vasta toinen päähän noussut idea.

- Olin jo aloittanut ensimmäisen aiheen parissa, kun vaihdoinkin tähän. Naisten pelaaminen on noussut viimeisten vuosien aikana erittäin puhutuksi aiheeksi pelimaailmassa.

Friman tutki työssään pelihahmojen suunnittelua ja eritoten sukupuolen esittämistä. Hänen mukaansa pelien naishahmojen roolit olivat kaikkein yleisimmin joko pelastettava, uhri tai avustaja. Hän nostaa tuloksissaan esiin konkreettisia tapoja suunnitella vähemmän stereotyyppisia hahmoja. Aineistonaan hän käytti 16 vuoden 2010-2011 myydyintä peliä.

- Joukossa oli pelejä kuten Dragon Age, Mass Effect ja Final Fantasy. Pelasin pelejä itse, katsoin YouTubesta pelien läpipeluuvideoita ajan säästämiseksi ja luin fanien tekemiä wiki-sivustoja taustoittaakseni pelin tuntemusta.

Työn alla väitöstutkimus

Friman pelaa vapaa-ajallaan mielellään. Hänen tällä hetkellä eniten pelaamansa peli on Final Fantasy 14, jota hän pelaa samassa killassa miehensä kanssa. Friman toimii samalla killan johtajana.

Loisteliaan gradunsa jälkeen hän jatkaa tutkimustyötään kohti väitöskirjaa naisten pelaamisesta. Vuonna 2005 Turun uskontotieteissä aloittanut Friman ei yliopistouransa alkutaipaleella ajatellut akateemiselle tutkijanuralle lähtemistä.

- Kun olin kandidaatin tutkielmani suorittanut ja muutin Poriin digitaalisen kulttuurin maisteriopintoja tekemään, alkoi tutkijahaaveeni aika nopeasti herätä ja opintojeni myötä ne vain vahvistuivat.

Pelialan vuosittaiset opinnäytepalkinnot jaettiin nyt toisen kerran. Palkinnon jakavat yhteistyössä pelitutkijoiden verkosto DiGRA Finland sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames. Kilpailuun lähetettiin töitä kahdeksasta eri oppilaitoksesta. Lopputöiden aihepiirit vaihtelivat tietojenkäsittelystä liiketalouteen ja viestinnästä fysioterapiaan.

Teksti: Iiro Lehtonen
Pelikuva: Tomb Raider pelin kuvakaappaus: Crystal Dynamics / Square Enix