Nelostuotteessa tehtaillaan yhdessäolon elämyksiä

Lautapelisuunnittelu elää askeleen edellä markkinoita. Porilaisessa Nelostuotteessa kehitetään jo kiivaasti pelejä vuoden 2011 jouluksi.
- Pelien suunnittelussa on tarpeellista tietää meneillään olevat trendit. Pelitutkimusta seuraamalla saa yleiskuvan siitä, mitä alalla on meneillään, sanoo Nelostuote Oy:n/Tacticin markkinointijohtaja Olli Kivelä.

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen on samaa mieltä.

– Vaikka pelitutkimuksen keskiössä ovat digitaaliset pelit, pelaamisesta puhuminen hyödyttää myös lautapelivalmistajia.

Pokerista virtuaalishoppailuun

Vastikään julkaistu Pelitutkimuksen vuosikirja 2010 nostaa esiin pelaamisen monia ulottuvuuksia.

– Artikkelien kirjoittajia kiinnostivat tänä vuonna etenkin rahapelaamiseen, pelien kuluttamiseen ja talouteen liittyvät teemat, toteaa teoksen päätoimittanut Jaakko Suominen.

Kaikki tämänhetkiset ilmiöt eivät vielä tutkimuksessa näy.

– Yksi tämän hetken trendeistä on virtuaalikuluttajuus – ostetaan aineettomia asioita kuten pelihahmoja. Kasuaali- eli taukopelaaminen on lisääntynyt, esimerkiksi Facebookin pikkupelit. Myös Singstarin ja Guitar Heron kaltaiset bilepelit kasvattavat edelleen suosiotaan, Suominen luettelee.

Lautapeleissäkin tutkittavaa

Pelitutkimuksen vuosikirja ilmestyi nyt toista kertaa. Vuoden 2009 artikkelit käsittelivät digitaalisia pelejä, nyt kirjossa on mukana pari lautapelejä käsittelevää kirjoitusta.

– Lautapelien tutkijoita on vähemmän, koska niitä ei ehkä mielletä omaksi tutkimusaiheekseen, Jaakko Suominen arvelee.

Olli Kivelä koki itselleen hyödylliseksi etenkin lautapelisuunnittelua käsittelevän, Nelostuotteessakin vaikuttavan nKatriina Heljakan artikkelin. Kivelä toivoo näkevänsä seuraavassa vuosikirjassa enemmän lautapelitutkimusta.

– Olisi kiinnostavaa nähdä tutkimusta pelaamisen valtavirrasta – tavallisen perheen suhteesta pelaamiseen.

Muiksi selvittämisen arvoisiksi aiheiksi hän mainitsee trivia-tyyppisten tietopelien suosion, pinnalla olevien mediailmiöiden hyödyntämisen peleissä sekä kysymyksen siitä, mikä tekee pelistä klassikon.

Lautapelin lumo ei haalistu

Nelostuotteen ensimmäinen tuote Kimble porskuttaa edelleen yli 40 vuoden jälkeen.

Digitaalisten pelien suosion jatkuva kasvu ei ole syönyt lautapelimarkkinoita siinä määrin kuin monet pelinvalmistajat pelkäsivät.

– Nykyinen pelibuumi ei ole vain digitaalisten pelien, vaan yleensäkin pelaamisen buumi. Monet pelaavat sekä lauta- että digitaalisia pelejä, Suominen selventää.

Mihin lautapelaamisen viehätys sitten perustuu?

- Se ei ole paikkaan sidottua tai riippuvaista teknologiasta. Myös kosketusaistilla on osansa, esimerkkinä nopanheitto, Suominen sanoo.

- Elämys muodostuu yhdessäolosta sekä pelaajan omasta mielikuvituksesta ja toiminnasta, Kivelä lisää.

Tutustu Pelitutkimuksen vuosikirjaan 2010 täällä.


22.11.2010
Teksti ja kuvat: Aija Amee