Suomalaisyrittäjät – menkää Kiinaan!

Kiinassa on tulevaisuus Kiina on suomalaisille suhteellisen tuntematon ja vieras maa. Tulevaisuudessa olisi kuitenkin toivottavaa, että tämä maailman runsasväkisin valtio tulisi tutuksi myös Suomessa. Aasian jättivaltion hurjaa talouskasvua voisivat...


Kiinassa on tulevaisuus

Kiina on suomalaisille suhteellisen tuntematon ja vieras maa. Tulevaisuudessa olisi kuitenkin toivottavaa, että tämä maailman runsasväkisin valtio tulisi tutuksi myös Suomessa.

Aasian jättivaltion hurjaa talouskasvua voisivat hyödyntää myös suomalaisyritykset, mikäli he uskaltautuisivat kiinalaismarkkinoille.

- Jos mietitään globaalia taloustilannetta, niin mistä kuuluu lähes ainoastaan positiivisia uutisia? Aasiasta ja ennen kaikkea Kiinasta, kertoo Markku Paukkunen.

Paukkunen työskentelee projektipäällikkönä Prizztech Oy:n vuoden 2012 alussa alkaneessa UBI China -hankkeessa, jonka tarkoituksena on avata ovia suomalaisille yrityksille Kiinan markkinoille.

- Hankkeen aikana olemme esimerkiksi valmentaneet yritysten henkilöstöä työskentelemään yhdessä ja opettaneet heille Kiina-osaamista ja maan erityispiirteitä.

Suhteet pitää olla kunnossa

Kiinassa on noin 1,3 miljardia asukasta. UBI China -hankkeen yhteistyökaupunki on puolestaan Changzhou, missä asuu suurin piirtein saman verran ihmisiä kuin Suomessa.

- Se kertoo hieman Kiinan markkinoiden kokoluokasta, kun siellä pieneksi kaupungiksi luokiteltavassa Changzhoussa on saman verran asukkaita kuin Suomessa.

Kiinan valloittaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Suhteita vaaditaan, jotta aasialaisvaltion markkinat saisi valloitettua.

Paukkuselle niitä on syntynyt lukuisien Kiina-vierailujen aikana. Lisäksi Changzhou on vuodesta 2008 lähtien ollut Satakunnan maakunnan ystävyyskaupunki.

- Kiinassa mitään ei tapahdu, jos ei ole henkilökohtaisia suhteita. Minä olen niitä saanut luotua, ja niiden avulla on myös tässä hankkeessa yritysten ollut mahdollista edetä, hän kertoo.

Kiina haluaa suomalaisia

Suomalaiset eivät ainakaan vielä ole rynnänneet Kiinan markkinoille. Sitä ei ole tapahtunut, vaikka kiinalaiset houkuttelevat maahan ulkomaisia yrityksiä.

- Kiinan eri kaupungit kilpailevat toisiaan vastaan ulkomaisista yrityksistä. Yrityksille tarjotaan esimerkiksi erilaisia helpotuksia.

Paukkunen toivoo, että tulevaisuudessa yhä useammat suomalaisyrittäjät uskaltautuisivat Kiinaan.

- En näe syitä sille, miksi Kiinaan ei kannattaisi lähteä. Siellä on kaikki mahdollisuudet kasvattaa liikevaihtoa jättimäisesti.

- Tietysti se pitää ymmärtää, että Kiina on erilainen kulttuuri. Jos on avoin ja tajuaa sen, että nyt ei olla Suomessa, niin kyllä sielläkin pärjää. Eikä sinne harjoittelemaankaan voi lähteä, vaan pitää olla tosissaan, Paukkunen päättää.

Teksti: Timo Riihentupa