Statuspäivityksiä luokkahuoneessa

Riittääkö liitutaulu?17.04.2010 Sosiaalinen media ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet hakevat paikkaansa myös koulussa. Toisen asteen opinto-ohjaajat ja rehtorit pohtivat yhdessä professori Jari Multisillan kanssa sosiaalisen median asemaa...



Riittääkö liitutaulu?

17.04.2010


Sosiaalinen media ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet hakevat paikkaansa myös koulussa. Toisen asteen opinto-ohjaajat ja rehtorit pohtivat yhdessä professori Jari Multisillan kanssa sosiaalisen median asemaa opetuksessa Oporehtoripäivillä 16.4.2010 Porin yliopistokeskuksessa.

- Koulu uhkaa jäädä teknologiseksi tyhjiöksi, erilleen muusta yhteiskunnasta, jossa tekniikkaa käytetään jatkuvasti. Koululaisten pitää oppia työskentelemään ja elämään tietoyhteiskunnassa. Siksi liitutaulu ei enää riitä, sanoo Multisilta.
Multisillan mukaan ala- ja yläkouluissa, lukioissa ja ammattioppilaitoksissa kasvaa parhaillaan Y-sukupolvi.

-Tämä sukupolvi muuttaa yrityksiä, politiikkaa, talouselämää ja kaikkea yhteiskunnallista vaikuttamista tuomalla sosiaalisen median näihin ympyröihin, Multisilta ennakoi.

Sosiaalinen media päivittää yhteisöllisyyden 2000-luvulle

Yhteisö on perinteisesti ollut henkisesti ja fyysisesti läheinen: perhe, koululuokka, harrastusryhmä. Nyt yhteisöt voivat olla puhtaasti virtuaalisia.
Opinto-ohjaaja Pirjo-Liisa Uusitalo Pomarkun lukiosta näkee juuri tässä sosiaalisen median vaaran.

- Kohtaan työssäni vuorokausirytminsä menettäneitä nuoria, jotka roikkuvat Internetissä kaikki yöt. Heidän sosiaalinen elämänsä ja kontaktinsa ulkomaailmaan rajoittuvat nettiyhteisöihin, Uusitalo kertoo.

Tätä taustaa vasten Uusitalo kyseenalaistaa sosiaalisen median käyttämisen opetuksessa. Hän kertoo myös, että oppilaat mieltävät netin käyttämisen viihteeksi ja vapaa-ajaksi. Netissä tehtäviin koulutöihin ei jakseta paneutua.

- Verkkokurssien tuotokset ovat huonompia kuin lähiopetuksessa aikaan saadut koulutehtävät, paljastaa Uusitalo.

Toisen asteen opiskelijoiden kanssa olisi siis ensin tehtävä asennemuokkaus. Heidän tulisi mieltää verkkokurssit samanarvoisiksi lähiopetuksen kanssa.

Ruokkiiko verkko luovuutta?

Professori Multisilta huomauttaa, että sosiaalinen media aktivoi käyttäjäänsä luomaan uutta. Internetin käyttö on muuttunut staattisista verkkosivuista vuorovaikutteisiin, rikkaisiin sivuihin. Sivut elävät koko ajan ja niiden sisältöä tuottavat käyttäjät itse.

Myös opinto-ohjaaja Uusitalo myöntää, että verkkokurssi saattaa rohkaista ujoa oppilasta avautumaan ja olemaan luovempi.

- Luokkahuoneessa syrjään vetäytyvä oppilas voi verkkoympäristön tarjoaman yksityisyyden turvin yltää normaalia huomattavasti parempaan suoritukseen sosiaalisen paineen puuttuessa, sanoo Uusitalo.


Sosiaalinen media kouluissa on puheenaiheena tiistaina 20.7.2010 klo 14.30-16.00 SuomiAreenan Puuvillan Puisto –paneelikeskustelussa ’Kun liitutaulu ei riitä – luokkahuoneesta Facebookiin'.

Keskustelijoina:

Professori Jaakko Suominen Turun yliopisto, kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma
Yliassistentti Riikka Korkiamäki, Tampereen yliopisto, Porin yksikkö
Rehtori Jouni Saarinen, Uudenkoiviston koulu Pori
Verkon uutispäällikkö Inka Partanen, Satakunnan Kansa
Lehtori, TY/Sat Oppi Riitta Korhonen, Rauma
Rehtori Riitta Rekiranta Kasavuoren koulu, Kauniainen

Juontajana professori Jari Multisilta, Tampereen teknillinen yliopisto, Porin yksikkö

Puuvillan Puisto

UCPori sosiaalisessa mediassa:
Facebook: Porin yliopistokeskus fanisivu, Akateeminen karhu –profiili, UCPoriAlumni –ryhmä


Teksti ja kuvat: Piritta Huhta