Olet täällä

Sosiaalinen media on arkipäivää



Selvitys lähihistoriasta

Sosiaalinen media on nykyisin kaikkialla, vaikka vielä muutama vuosi sitten siitä ei tiedetty mitään. Digitaalisen kulttuurin tutkijoiden Jaakko Suomisen, Riikka Turtiaisen, Sari Östmanin ja Petri Saarikosken kirjoittama ”Sosiaalisen median lyhyt historia” selvittää, miten tämä voi olla mahdollista.

Teos paneutuu sosiaalisen median lähihistoriaan ja sen murroksiin: miten sosiaalisen median palvelut, trendit, ja ilmiöt ovat syntyneet sekä muuttuneet.

Facebook voi aiheuttaa allergiaa

Digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suomisen mukaan sosiaalinen media vaikuttaa tavalla tai toiselle melkein jokaisen elämään, halusi sitä tai ei.


- Nykyihminen ei helposti pärjää ilman sosiaalista mediaa. Jos sosiaalista mediaa tai sen palveluita ei halua itse käyttää, niin näistä palveluista kuulee joka tapauksessa. Esimerkiksi valtamediat käyttävät lähteinään sosiaalista mediaa, Suominen kertoo.

Sosiaalinen media on nykyään niin yleinen asia, että se voi olla syynä jopa allergioihin.


- Italiassa on todettu sellainen tapaus, että nuori mieshenkilö koki hengenahdistusta mennessään Facebookiin katsomaan entisen tyttöystävänsä profiilia. Kun lääkäri sulki kaikki muut taudinaiheuttajat pois, päätyi hän diagnosoimaan, että Facebook aiheuttaa reaktion. Eli on todistetusti ainakin yksi Facebook-allerginen ihminen, Riikka Turtiainen selvittää pilke silmässä.

Mitä tulevaisuudessa?

Mikä sitten on seuraava sosiaalisen median ilmiö? Tuleeko seuraavaa Facebookia?


- Vaikea sanoa. Voi olla, että elämme tällä hetkellä jo jossain uudessa ilmiössä, mutta emme vielä ymmärrä sitä, Suominen miettii.

Tulevaisuudessa eri palveluita käytetään yhä useammin mobiililaitteilla.


- Palveluiden roolit ja käyttötavat saattavat muuttua. Palveluita käytetään mobiililaitteilla, joten niitä myös suunnitellaan tämä asia silmällä pitäen. Myös paikkatietojen merkitys korostuu, Suominen pohtii.

- Ainakin se lienee varmaa, että kohta sosiaalisesta mediasta ei tarvitse puhua erillisenä asiana. Sosiaalinen media on jo niin arkipäivää, Sari Östman jatkaa.

Teksti: Timo Riihentupa Kuvat: Esa Keskinen