Olet täällä

Siivu - Opiskelijaelämän edistämiseksi





Siivu - Opiskelijaelämän edistämiseksi

22.11.2010

Siivu-palvelu jakaantuu opiskelijaetuihin, opiskelutarjontaan ja opiskelijaelämään, joka sisältää uutisia ja opiskelijoille oleellisia linkkejä eri aihealueista.

Palvelun historia yltää vuoteen 2003, jolloin Satakunnan Kansa alkoi tuottaa samannimistä liitettä lehtensä ohessa. Liitettä tekivät alunperin SAMKin viestinnän opiskelijat ja myöhemmin mukaan otettiin myös yliopistokeskuksen opiskelijoita.

Myöhemmin Satakunnan Kansalla ja opiskelijoilla nousi halu tuottaa uutisia ja muutakin sisältöä nettiin. Samoihin aikoihin, 2008-2009, Satakunnan korkeakoulut yhdistivät voimiaan Satakorkea.fi-sivun kautta.

- Oli yhteistahto markkinoida satakuntalaista korkeakoulutusta ja niin nämä kaksi tarkoitusta lopulta kohtasivat, Siivu-palvelun tuottaja Wilhelmina Sederholm summaa.

Ainutlaatuinen Siivu näkyy ja kuuluu

Siivu on saanut toimintansa aikana positiivisen vastaanoton, vaikka käyttäjäkunnalta on tullut kriittistäkin palautetta palvelun selkeydestä.

- Käyttäjäkyselyä ei ole vielä tehty, mutta sellainen tehdään tämän vuoden puolella, Sederholm mainitsee.

Siivu näkyy Satakunnassa erityisesti yhteistyökumppanien nettisivuilla ja etuyrityksissä Siivu-tarroina. Oleellinen osa näkymistä on myös keskustassa liikennöivä Siivu-bussi.

Omassa muodossaan Siivu-palvelu on Suomessa ainutlaatuinen. Vastaaviin palveluihin, jossa maakuntalehti on vahvasti mukana, ei valtakunnassa törmää.

- Lyyra-kortilla saa samankaltaisia palveluita. Samoin muun muassa Opiskelijan Tampere ja Opiskelijan Turku ovat samanlaisia, tosin ne keskittyvät lähinnä etuihin, Sederholm kertoo.

Sisällöntuotantoa ja brändin kirkastusta

Siivun lähitulevaisuudessa opiskelijoita käytetään edelleen paljon apuna esimerkiksi sisältöä tuotettaessa. Opiskelijoista rekrytoituja verkkotoimittajia on mukana tällä hetkellä neljä.

- Sisällöissä panostus on päivityksissä ja erityisesti palvelun opiskelijaelämä-osassa. Edut ovat jo suhteellisen vakiintuneet ja opiskelutarjonta päivittyy käytännössä opiskeluhakujen yhteydessä, Sederholm pohtii.

Kauppakorkeakoulun Luovan talouden ja johtamisen maisteriohjelman opiskelijat tekevät puolestaan Siivulle brändinkirkastustyötä osana brändinhallintakurssiaan.

Jatkossa tärkeimpänä seikkana Sederholm pitää sitä, että opiskelijat saadaan vakuutettua palvelun kannattavuudesta ja hyödystä.

- Jos palvelusta ei ole opiskelijalle hyötyä, on se arvoton, hän mainitseekin.

Sederholm kehottaa opiskelijoita ottamaan palvelun rohkeasti omakseen tuomalla kehitysideoita ja jutunaiheita niin tuottajalle kuin toimittajillekin. Erityisesti eri opiskelijajärjestöille ja tapahtumille Siivu on oiva paikka näkyä koko maakuntaan.


Teksti ja kuvat: Jani Wahlman 

Käy tutustumassa Siivu.fi -sivustoon täällä.