Olet täällä

Rappio! -kevätseminaari





Tutkijat viihtyivät rappiolla

17.4.2011

Huhtikuun 15. päivä järjestettiin Porin yliopistokeskuksessa Rappio! -kevätseminaari. Turun yliopiston kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman digitaalisen kulttuurin oppiaine järjesti keväällä kurssin, jonka aikana opiskelijat suunnittelivat seminaarin lähes alusta alkaen.

Opiskelijaryhmää johtivat digitaalisen kulttuurin yliopisto-opettajat Riikka Turtiainen ja Sari Östman. Opiskelijoiden vastuulla oli suurin osa seminaarin järjestelyistä aina seminaarimateriaalien suunnittelusta aamiaisen tekoon ja tiedottamiseen.

Seminaarin aiheena oli niin kutsuttu turha tutkimus. Eri aloilla on tutkittu aiheita, jotka on mielletty niin akateemisessa yhteisössä kuin myös sen ulkopuolella aiheiksi, joita ei saisi tutkia. Seminaarissa pohdittin myös tutkimuksen arvottamista.

Painopiste oli kulttuurintutkimuksessa, mutta osallistujien joukossa oli myös yhteiskuntatieteiden tutkijoita. Aiheiden kirjo oli siis laaja. Esimerkkeinä seminaarin esityksistä voitaneen mainita muun muassa pelitutkija Markus Montolan puheenvuoro tutkimuksestaan, joka käsitteli joukkoraiskaus-aiheista roolipeliä ja Matleena Friskin esitys murrosikäisten ruumillisuuden esittämisestä 1960-1970 -lukujen Suosikki-lehdissä.

Puhujat oli jaettu neljään työryhmään. Työryhmien aiheet olivat lasten ja aikuisten populaarikulttuurin väliset rajat, “turhan tutkimuksen” metodologia, kielletyt tutkimusaiheet ja mediakulttuurin rappiolliset aiheet. Ryhmiä johtivat asiantuntijakommentaattorit.

Näiden ryhmien ohella järjestettiin varjotyöryhmä, jota veti mediatutkimuksen opiskelija Aino Harvola Turun yliopistosta. Varjoryhmässä graduvaiheessa olevat opiskelijat pohtivat omien aiheidensa ongelmia ja sudenkuoppia. Aiheita olivat muun muassa polttarit ja seksiturismi.

Itse seminaarin jälkeen järjestettiin iltaohjelma, joka järjestettiin Kulttuuritalo Anniksen tiloissa. Tutkijat antautuivat suosiolla rappion vietäviksi kolmessa eri työpajassa. Työpajoissa tutustuttiin burleskin saloihin, tuunattiin tiedettä ja pelattiin digitaalisen kulttuurin opiskelijoiden kehittämää Off Topic -korttipeliä, jossa pelaajat syventyvät Internetin keskustelupalstojen puhetapoihin ja aiheisiin.



Teksti: Vilho Pirttijärvi
Kuvat
: Anna Hokkanen