Porin historiaa ja maantietoa tutuksi vihjepelin avulla

Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen digitaalisen kulttuurin opiskelijat ovat Porin kaupungin tilauksesta suunnitelleet ja toteuttaneet internet-pelin Juhana-herttuan aikakapseli.
Peli käynnistyy vuoden 2008 alussa.

- Kysymyksessä on muun muassa Porin kaupungin 450-vuotisjuhlatoimikunnan kanssa yhteistyössä toteutettu hybridi-peli, joka on käsikirjoitettu viime keväänä, kertoo hankkeen johtaja, digitaalisen kulttuurin lehtori Petri Saarikoski.

Eksynyt Juhana-herttua

Pelin kehystarinassa Porin kaupungin perustaja Juhana-herttua on hovitietäjänsä aikakapselilla siirtynyt nykypäivään tarkistaakseen, miltä hänen aikaansaannoksensa näyttävät.

– Juhana-herttua kuitenkin jämähtää energiakapselien puuttuessa tulevaisuuteen ja sulautuakseen nykypäivään hän ottaa yhteyttä pelinvalvojaan ja kaupungin asukkaisiin, kertoo Juhana-herttua –pelin projektityöntekijä Tuuli Saarinen.

Pelin grafiikat ja muun muassa pelissä rekvisiittana nähtävän Juhana-herttuasta tehdyn akvarellin on toteuttanut Turun yliopiston opiskelija Reetta Isoviita. Kehystarinan peliin on kirjoittanut opiskelija Sari Östman ja teknisestä toteutuksesta on vastannut opiskelija Antti-Jussi Nygård.

– Tämänkaltaisen pelin rakentamiseen vaaditaan aivan uskomaton työmäärä. Onneksi meillä on ollut hyviä tekijöitä mukana, Saarikoski kiittelee.

Hyötyä ja viihdettä

Vaikka Juhana-herttuan aikakapseli –peli on suunnattu kaikenikäisille, tekijät toivovat erityisesti porilaisten yläkoulujen ja lukioiden historianopettajien käyttävän peliä opetuksessaan.

– Kysymyksessä on Indiana Jones -tyyppinen seikkailupeli, jossa pärjätäkseen pitää tuntea Porin historiaa ja maantiedettä. Ja mukana on sellaisiakin paikkoja, jotka ovat uusia perusporilaisillekin, Saarinen kertoo.

Petri Saarikoski ja Tuuli Saarinen uskovat toteutukseltaan ja käyttöliittymältään yksinkertaisen, sarjakuvaa ja tekstiä sisältävän pelin kiinnostavan myös nykyajan multimediaan ja interaktiivisuuteen tottuneita nuoria.

– Olen itse 21-vuotias ja uskon kyllä pelin kiinnostavan nuoriakin pelaajia vaikkei se räisky, Saarinen sanoo.
– Ja aina on olemassa historiasta kiinnostuneita nuoria, Saarikoski huomauttaa.

Voittajille rahapalkinnot

Juhana-herttuan aikakapseli –peli etenee verkossa kuukausittain julkaistavan vihjeen avulla.

– Peli vaatii jonkin verran myös fyysistä kuntoa, jotta kaikki tehtävät pystyisi ratkaisemaan. Peliä ei voi pelata ainoastaan istumalla tietokoneen ääressä, vaan tehtävät pitää mennä tekemään jonnekin päin kaupunkia. Ei peliä pelatakseen kuitenkaan mikään partiolainen tarvitse olla, ja suurin osa paikoistakin sijaitsee keskustan alueella, Petri Saarikoski kertoo.

Peli edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröityä voi joko yksin tai ryhmänä. Joka kuukauden ensimmäisenä päivänä ilmestyvästä tehtävästä saa eniten pisteitä se joukkue, joka verkkosivujen kautta vastaa kysymyksiin nopeimmin ja jonka vastaus on täydellisin.

– Toisaalta puutteellisesta vastauksesta voi saada miinuspisteitä, Saarikoski sanoo.

Pelissä pärjääminen edellyttää pitkäjänteistä sitoutumista koko vuoden kestävään peliin. Vuoden loputtua suurimman pistemäärän saanut pelaaja tai joukkue voittaa 450 euron stipendin samoin toiseksi ja kolmanneksi tulleille on luvassa rahapalkinnot. Lisäksi vuoden aikana jaetaan 2-3 välipalkintoa.

13.12.2007
Teksti: Eija Hammarberg

Juhana-herttuan aikakapseli –peliin pääset rekisteröitymään täältä.