Olet täällä

Porilaiset Angry Birdsin jäljillä



Audiotorio täyttyi peliguruiksi haluavista

Yksi huippusuositun Angry Birdsin taustalla olevista henkilöistä on porilaislähtöinen Peter Vesterbacka, joka valittiin vuonna 2011 Time-lehden listalla maailman sadan vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon. Uusia petervesterbackoja kyseltiin maaliskuun 24. päivä Porin yliopistokeskuksen audiotoriossa Kiinnostaako peliala? -yleisöluennolla. Lauantaina järjestetyn luennon kävijämäärä yllätti järjestäjät täysin.

- Kuvittelimme aluksi, että seminaaria seuraaviin työpajoihin tulisi alle kymmenen henkilöä, ja tilaisuudet voisi järjestää Apparaatissa. Äkkiä ilmoittautuneita olikin yli seitsemänkymmentä, ja seminaarissa päästiin yli sadan kuulijan, Prizztech Oy:n Marko Mikkola iloitsi.

Peliala hurjassa kasvussa

Satakunnan ammattikorkeakoulu, Prizztech Oy:n ja Porin yliopistokeskuksen yhteistyöllä järjestetyssä seminaarissa luennoitsijoina olivat muun muassa Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen sekä digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen.

- Satakunnan alueella on paljon pelialaan liittyviä vakiintuneita toimijoita ja nousevia kysyjä, joten päätimme Prizztechissäkin ottaa pelialan kehityksen agendallemme. Muun muassa Villilä Studiot, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun luovan talouden maisteriohjelma sekä Turun yliopiston Porin yksikön digitaalisen kulttuurin opetus ovat sellaisia, joista on hyvä ammentaa osaamista, Mikkola sanoo.

Suomen pelialan keskusjärjestöä edustava KooPee Hiltunen painotti, että tällä hetkellä peliala menee Suomessa niin kovaa, ettei koulutus pysy enää perässä.

- Arvioiden mukaan alalle syntyy joka vuosi 150 uutta työpaikkaa. Koulutus ei pysty vastaamaan tähän haasteeseen.

Antti Ilvessuon esimerkki kiinnosti

Yleisön reaktioiden perusteella seminaarin mielenkiintoisimmaksi puhujaksi kohosi Antti Ilvessuo. Porissa Satakunnan ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä opiskellut Ilvessuo on perustanut RedLynx -nimisen pelialan yrityksen.

- Minulla oli jo koulussa hyvä peli-idea, josta halusin tehdä lopputyön. Sain palautteen, että enkö voisi tehdä jotain ammattimaisempaa, Ilvessuo naurahti.

Kymmenen vuoden aikana yritys on työllistänyt yhteensä 200 henkilöä, tehnyt 100 peliä 25 miljoonan liikevaihdolla. Nyt RedLynx on myyty kansainväliselle Ubisoftille, mutta toimii edelleen itsenäisenä pelistudiona.

- Muistan vielä, että kaikki alkoi Phopia-pelistä ja sen tuottamasta fanipostista. Viestejä tuli kymmeniä päivässä, ja yhdessä ensimmäisistä luki että tekemämme peli oli antanut uutta merkitystä lähettäjän elämälle. Olen usein miettinyt, että olisin voinut tehdä työkseni jotain 'järkevääkin', mutta se ei olisi ollut näin antoisaa. Vaikka tämä on äärimmäisen rankka ala, jossa mahahaava kasvaa, saa tästä työstä myös uskomattoman paljon tyydytystä.

Teksti ja kuvat: Iiro Lehtonen
24.3.2012