Olet täällä

Palvelukeskus täytti viisi vuotta





Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus 5-vuotias

8.5.2008

Yliopistokeskuksen henkilökuntaa, opiskelijoita ja vierailijoita on jo viiden vuoden ajan palvellut Prizztech Oy:n hallinnoima palvelukeskus, jonka palvelut kattavat niin tilavuokraus-, tuki-, projekti- kuin ns. lisäarvopalvelutkin. Jatkuvasti kehittyvä yliopistokeskus on tuonut vuosien varrella muutoksia ja tarpeita myös palvelukeskuksen toimintaan.

– Tämänkaltainen monikäyttäjäkiinteistö vaatii palveluiden tuottajalta aivan erityisen konseptin toimintaansa. Tavoitteemme onkin kehittyä palveluasenteestamme yhä paremmin tunnetuksi, toteaa palvelukeskuksen johtaja Kari Kukkonen.

Erilaisten asiakkaiden
erilaiset tarpeet

Porin yliopistokeskus nähdään yhä useammin erilaisten konferenssien, seminaarien ja kokousten pitopaikkana. Talon erilaiset käyttäjät myös asettavat tarpeita muutoksille. Palvelukeskus on kuunnellut herkällä korvalla niin ulkopuolisten asiakkaidensa kuin esimerkiksi opiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen antamia viestejä.

– Yliopistokeskus ei todennäköisesti enää sinänsä kasva, mutta työllemme tuovat uusia haasteita ulkopuoliset käyttäjät. Nyt meillä onkin esimerkiksi suunnitteilla palvelukeskuksen osittainen muutto ala-aulasta toiseen kerrokseen, jolloin meiltä vapautuva tila yhdistetään pääaulaan. Näin saadaan pääaulaan tilaa paremmille tarjoilumahdollisuuksille. Ajatuksena on, että aulaan saataisiin tilaisuuksien yhteydessä myös pienimuotoista kahvilatoimintaa, Kukkonen kertoo.

Hallintaa, huoltoa ja hankintoja

Palvelukeskuksen toimintamuodot ovat jo sinällään hyvin monipuoliset. Tilavuokrauksen lisäksi palvelukeskuksen tukipalveluihin kuuluvat muun muassa hankinnat, huolto ja kunnossapito, neuvonta, postitus, siivous, pysäköinti kuin myös esimerkiksi tietoverkko-, turva- ja viestintäpalvelutkin. Palvelukeskus on muun muassa lisäksi rakentanut yliopistokeskuksen yhteiset www-sivut, joita se myös ylläpitää ja kehittää edelleen.

– Moni saattaa luulla, että mitä tuo palvelukeskus oikein tekee. Mutta me täällä ei luulla. Hommaa riittää, Kukkonen naurahtaa. Saman vahvistaa palvelupäällikkö Merja Lehtonen, joka vastaa palvelukeskuksen päivittäisten palveluiden toimivuudesta.

– Töitä on kyllä laidasta laitaan ja esimerkiksi oma työnkuvani on vuosien varrella muuttunut koko ajan. Monesti on tuntunut kuin työpaikkaa vaihtaisi. Se on kuitenkin mukavaa, että omaa työtään pystyy kehittämään koko ajan, Lehtonen toteaa.

Merja Lehtonen kiittelee lisäksi palvelukeskuksen lisääntyneitä henkilöstöresursseja.
– Nyt minun ei tarvitse enää ihan joka suuntaan revetä, vaan voin töissäni keskittyä isompiin ja pitkäjänteisimpiin kokonaisuuksiin.

Hankkeita ja haasteita

Palvelukeskuksen toimintaan ovat kuuluneet myös kolme yliopistokeskuksen opiskelijoille suunnattua hanketta. Kesällä 2005 käynnistyivät ura- ja rekrytointipalvelut opiskelijoiden työllistymiseksi ja Academic Business Services (ABS) yrittäjyyttä edistämään. Kolmas hanke oli syyskuussa 2007 aloittanut Porin yliopistokeskuksen opiskelijamarkkinoinnin kehittämishanke, joka jatkuu näillä näkymin ainakin vuoden 2008 loppuun.

Paitsi yliopistokeskuksen muuttuva ja lisääntyvä asiakaskunta, tuo oman muutoksensa palvelukeskuksen toimintaan 1.7.2008 tapahtuva yhtiöittäminen. Palvelukeskuksesta tulee tuolloin Prizztech Oy:n oma itsenäinen tytäryhtiönsä.

Palvelukeskuksen tavoitteena on jatkossa palvella entistäkin paremmin ensisijaisesti Puuvillan alueella olevia yrityksiä ja toimijoita.
– Asiakkaidemme määrän kasvu vaikuttaa tietysti myös tarvitsemiemme henkilöstöresurssien kasvuun. Viisi vuotta sitten olin ensin tässä töissä yksin, sitten tuli kaksi lisää ja nyt työllistämme jo 6 ja ½ henkilöä.

Teksti ja kuvat: Eija Hammarberg