Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Vaikuttavuutta monitieteisestä tutkimuksesta30.10.2014 Olen palaamassa Porin yliopistokeskukseen muutaman Helsingin yliopistossa ja Stanfordin yliopistossa vietetyn vuoden jälkeen. On hienoa palata Poriin ja yliopistokeskukseen, josta...


Pääkirjoitus: Vaikuttavuutta monitieteisestä tutkimuksesta

30.10.2014

Olen palaamassa Porin yliopistokeskukseen muutaman Helsingin yliopistossa ja Stanfordin yliopistossa vietetyn vuoden jälkeen. On hienoa palata Poriin ja yliopistokeskukseen, josta lähdin tutkijavaihtoon syksyllä 2010 Stanfordin yliopistoon ja sieltä Helsingin yliopistoon kansallisen Cicero Learning -oppimisen tutkimuksen verkoston johtajaksi.

Porin yliopistokeskus on neljän yliopiston muodostama monitieteinen yliopistoyhteisö. Yliopistokeskuksen vahvuudet liittyvät minusta juuri monitieteisyyteen ja toiminnan dynaamisuuteen. Viime vuosina minulle on karttunut kokemusta monitieteisen tutkijayhteisön johtamisessa. Ajatukseni on aina ollut se, että asiantuntijaorganisaatioiden voimavara ovat siinä toimivat ihmiset. Yliopistokeskuksen johtajana olen palvelutehtävässä. Koetan kaikin tavoin auttaa koko henkilökuntaa ja opiskelijoita heidän omien tavoitteidensa saavuttamisessa. Samalla haluaisin etsiä niitä suuntia, joissa voimme tehdä asioita yhdessä. Yhdessä tekemisen ja verkostojen merkitys on kasvanut koko ajan.

Haluaisin tuoda Poriin jotain siitä, mitä olen oppinut Stanfordin yliopistossa. Pidetään kuitenkin jalat maassa. En kuvittele, että voisimme perustaa Piilaakson Satakuntaan. Piilaakson toimintatavoista voimme kuitenkin oppia paljon. Innostuneisuus, positiivisuus ja avoimuus, toisten tukeminen, ideoiden kehittely yhdessä ja omiin mahdollisuuksiin uskominen ovat sellaisia asioita, joita voimme omaksua omaan arkipäiväämme.

Piilaakso on loistava esimerkki myös verkostojen toiminnasta. Eri toimijat kohtaavat toisiaan kahviloissa ja eri puolilla aluetta järjestettävissä tilaisuuksissa. Jokainen on valmistautunut kertomaan itsestään ja omasta työstään toisille missä ja milloin tahansa. Kahvilan jonossa hyvän päivän toivotuksen saattelemana takanani oleva saattaa kysyä, mitä teen Stanfordissa. Omasta työstä tai tutkimuksesta pitää kertoa ydinasia. On ilmaistava ymmärrettävästi ja kiinnostavasti se, mitä minä voin tehdä auttaakseni muita, tai minkä ongelman juuri minun tutkimukseni ratkaisee. Sen perusteella kysyjä saattaa kiinnostua keskustelemaan lisää ja tuloksena voi olla vaikka uusi yhteistyömahdollisuus.

Olen huomannut, että joka tapauksessa toisen tieteenalan tutkijan kanssa keskusteleminen on erittäin mielenkiintoista ja antaa mahdollisuuden jäsentää omaa tutkimusaihetta. Avoimin mielin esitetyt kysymykset auttavat tarkastelemaan tutkimusongelmaa tai menetelmää uudesta näkökulmasta. Uskon, että monitieteisellä tutkimuksella voidaan ratkaista sellaisia kysymyksiä, joihin yhden tieteenalan näkökulmasta ei ratkaisua löydy. Haluan olla mukana rakentamassa Porin yliopistokeskuksesta entistä enemmän monitieteisyydestä rakentuvaa tiedeyhteisöä.

Toivon, että tulevien viikkojen aikana voin tavata mahdollisimman monia yliopistokeskuksessa työskenteleviä ja opiskelevia, ja kuulla jokaiselta, mitä teet ja miksi juuri se on tärkeää. Mietitään yhdessä, mitä voimme tehdä yliopistokeskuksen kehittämiseksi.


Jari Multisilta