Pääkirjoitus

Palvelukeskus työnantajana ja opiskelijat voimavarana27.4.2011 Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus on toiminut vuodesta 2003 yliopistokeskuksen monenlaisten yhteisten asioiden hoitajana. Palvelukeskus on palvelutoimittajaroolin lisäksi saanut...



Palvelukeskus työnantajana ja opiskelijat voimavarana

27.4.2011

Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus on toiminut vuodesta 2003 yliopistokeskuksen monenlaisten yhteisten asioiden hoitajana. Palvelukeskus on palvelutoimittajaroolin lisäksi saanut toimia yliopistokeskuksen markkinoinnin ja viestinnän keskeisenä vaikuttajana, ja sitä kautta se on toiminut myös opiskelijoiden työllistäjänä. Muutamille yliopistokeskuksen opiskelijoille on auennut myös työpaikka palvelukeskuksen emoyhtiössä, Prizztech Oy:ssä.

Yliopistokeskuksen yhteis- ja opiskelijamarkkinointi kuuluu yliopistokeskuksen johdon vastuulle. Käytännön työ on kuitenkin hoidettu palvelukeskuksen organisoimin opiskelijaresurssein vuodesta 2005 alkaen.

Kuuden vuoden aikana palvelukeskukseen on ollut työsuhteessa kymmeniä opiskelijamarkkinointiin osallistuneita opiskelijoita, markkinointihankkeiden projektipäälliköitä ja hanketyöntekijöitä, designereita, vuosikertomuksen layout-suunnittelijoita, tutkimustietokannan suunnittelijoita ja ohjelmoijia, verkkolehden päätoimittajia, toimittajia ja jutunkirjoittajia, työharjoittelijoita jne. Palvelukeskuksessa on ollut, ja on edelleen, harjoittelijoita myös SAMKista ja WinNovasta.

Tälläkin hetkellä yliopistokeskuksen verkkolehteä toimittaa opiskelijamme, Delta-tutkimustietokannan kehittämistehtävissä toimivat opiskelijamme ja Prizztech-konsernin palveluksessa on ainakin neljä meillä opiskelutta tai opiskelevaa. Palvelukeskus tekee myös joka päivä yhteistyötä opiskelijayhdistys Pointerin kanssa.

Akateemisesta moniosaajasta ärhäkkään karhuun

Keväällä 2007 yliopistokeskus alkoi suunnitella ja tehdä entistä systemaattisempaa opiskelijamarkkinointia. Joonas Josefsson ja Tuomas Meriniemi aloittivat opiskelijamarkkinoijina ulkoisen rahoituksen voimin ja tekivät väkevän perustyön. Tällöin syntyi mm. Akateeminen Moniosaaja -slogan ja rakennettiin markkinoinnin vuosikellon ensimmäinen versio, jonka mukaan edelleenkin toimimme; sisältö vain kehittyy ajan mukana. Hanke jatkui seuraavana vuonna, ja silloin luotiin entistä vahvempi pohja nykyiselle toimintamallille.

Opiskelijamarkkinointia hoitaa nyt Prizztech Oy:n hallinnoima hanke, jonka yhteyspäällikkönä toimii Maria Väkiparta. Vaikka painotusta on siirretty nettiin, ja Facebookissa ärjyy ärhäkkä Akateeminen karhu, edelleen suuri joukko opiskelijoita edistää yliopistokeskuksen yhteistä asiaa. He levittävät positiivista viestiä omissa kotilukioissaan, messuilla tai esittelytilaisuuksissa yliopistokeskuksen markkinoinnin tukena. Samalla he saavat arvokasta esiintymis-. ja markkinointikokemusta. Kaiken muun hyvän lisäksi markkinoinnin tulokset ovat olleet hyviä ja hakijoita yliopistokeskukseen on riittänyt.

Toivottavasti yhteistyömme opiskelijoiden kanssa edistää myös akateemisen yrittäjyyden asiaa!
Hywää Wappua kaikille ja erityisesti opiskelijoille, jotka ottavat wapun wastaan oikein ajan kanssa.



Kari Kukkonen
toimitusjohtaja
Prizzpoint Oy
Porin yliopistokeskuksen palvelukeskus