Opinnäytetöistä oppia ohjaajallekin

Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoista valtaosa on jo työelämässä opinnäytetyön kimppuun käydessään. Iso osa myös asuu toisella paikkakunnilla, joten opinnäytetöiden valmistuminen voi olla haasteellista niin opiskelijoille kuin työn ohjaajallekin.
Tämän tiedostaa myös Tampereen teknillisen yliopiston ohjelmistotekniikan professori Hannu Jaakkola, jolle myönnettiin lukuvuoden päättäjäisissä Vuoden opetusteko -palkinto.

- Ei ole järkeä, että ihmiset tuhlaavat kokonaisen työpäivän siihen, että he ajavat tänne muutaman tunnin mittaisen tutkimusseminaarin vuoksi, Jaakkola kertoo.

Yksilö edellä

Jaakkola huomioi opinnäytetöiden ohjauksessa opiskelijat yksilöllisesti. Siitä Jaakkolaa kiitteli myös Porin yliopistokeskuksen opetuksen johtoryhmä, joka valitsi professorin Vuoden opetusteko -palkinnon saajaksi.

- Tavoitteeni on aina tavata jokainen graduntekijä yksilöllisesti, että voimme keskustella siitä, millä tavalla tutkimuksen kanssa edetään. Ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia siihen, miten opinnäytetyöprosessin tulisi edetä.

Oppia ohjaajallekin

Jaakkola muistuttaa, että opinnäytetöiden ohjaus voi opettaa myös työn ohjaajia.
Minä ainakin opin uusia asioita ohjatessani töitä. Joitain töitä käytän jopa hyödykseni omissakin tutkimuksissa.

- Opinnäytteitä ei tehdä vain koska ne pitää tehdä. Olisi tärkeää, että opinnäytetöistä otettaisiin kaikki hyöty irti: niitä tehdään ohjaajille, opiskelijoille, kohdeorganisaatioille ja monille muille, hän sanoo.

Jaakkola myös muistuttaa, että opinnäytetöiden ohjaajalla ei saa olla tilannetta, että ohjattavia on liian monta. Tämänhetkiseen tilanteeseen hän on kuitenkin tyytyväinen; ohjattavia on kohtuullinen määrä.

- Professorin työssä on paljon hyviä puolia. Vaikea keksiä kuitenkaan mitään mielenkiintoisempaa kuin opinnäytetöiden ohjaaminen, Jaakkola päättää.

Teksti ja kuva palkinnosta Timo Riihentupa
Etusivun kuva Teijo Rantanen