Olet täällä

InsomniaGame





Pelikokemuksia jakamassa

29.9.2011

Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman digitaalisen kulttuurin oppiaine on osa 1.10.2009 alkanutta ja vuoden vaihteessa päättyvää Tekesin ja yrityskumppaneiden rahoittamaa CoEx: Yhteisöllistä tekemistä tukevat tilat kokemusten jakamisessa -tutkimushanketta yhdessä Tampereen teknillisen yliopiston Porin yksikön ja Tampereen yliopiston kanssa.

Hankkeessa tarkastellaan, miten erilaisten tapahtumien yhteydessä voidaan tuottaa fyysisiä, sosiaalisia ja virtuaalisia kokemuksen jakamisen tiloja, ja miten tällaisten tilojen kautta voidaan tuottaa lisäarvoa tapahtuman kävijöille ja yhteistyökumppaneille.

CoEx-hankkeen Turun yliopiston työpaketissa on kehitetty InsomniaGame-pelisovellus, joka toteutetaan osana verkkopelitapahtuma Insomniaa.

Peliprojektin tavoitteena on luoda uudentyyppistä sisältöä ja lisäarvoa verkkopelitapahtumalle sekä luoda uusia, kiinnostavia osallistumistapoja tapahtuman yhteistyökumppaneille. Lisäksi tavoitteena on kokeilla viihteellisiä sovellusmahdollisuuksia RFID- ja Bluetooth-tekniikoille ja tehdä pelihistoriallisiin affordansseihin, pelikokemuksiin ja pelitestaukseen liittyvää tutkimusta.

Ensimmäinen InsomniaGame järjestettiin syksyllä 2010 ja InsomniaGame 2.0 toteutetaan 27.–30.10.2011 järjestettävän verkkopelitapahtuma Insomnian yhteydessä. Peli alkaa verkkoympäristössä suoritettavalla vihjepelillä lokakuun alussa, ja Insomnia-tapahtuman aikana järjestetään useita erilaisia pelitehtäviä, joissa pelaaja pääsee kokemaan muun muassa elävän pelihahmon ohjaamista, aikamatkustuslaitteen korjaamista ja uudistetun live-Pac-Manin, jossa pelaaja kulkee tiensä läpi pelisokkelon haamuja väistellen ja pisteitä keräten.

Tapahtumassa on myös digitaalisen kulttuurin opiskelijoiden pyörittämä InsomniaGame-pelipiste, jossa pääsee kokeilemaan retropelejä, osallistumaan peliturnauksiin, tutustumaan Pac-Manin historiaan ja kartuttamaan InsomniaGame-pistesaldoa.

InsomniaGame 2.0 on ARG-peli (Alternate Reality Game), joka pelillistää todellisuutta tuomalla pelitehtävät reaaliympäristöön: peli ei sijaitse yhdessä pysyvässä paikassa, vaan se on siellä missä pelaajakin. Pelivälineenä pelaaja käyttää itsensä lisäksi myös teknologiaa, jota hänen on osattava hyödyntää kekseliäillä tavoilla ratkaistakseen pelitehtävät. Peli yhdistää monipuolisesti ja mielenkiintoisella tavalla digitaalisia sisältöjä, tilassa liikkumista ja teknologiaa.

Peli on suunniteltu ja toteutettu pääosin opiskelijatyönä: digitaalisen kulttuurin opiskelijat ovat työryhmissä vastanneet pelin taustatarinan ja juonen suunnittelusta, osatehtävien suunnittelusta ja toteutuksesta, pelin graafisesta ja visuaalisesta ilmeestä, tiedotuksesta ja markkinoinnista sekä projektinhallinnasta.

Pääyhteistyökumppanina pelin toteutuksessa toimii verkkopelitapahtuman järjestäjä Insomnia ry. Muita yhteistyökumppaneita ovat Tampereen teknillisen yliopiston Porin yksikkö, joka järjestää yhden pelin osatehtävistä, Porin ylioppilasteatteri, jonka jäsenet esittävät pelihahmoja, sekä Meri-Porin lukio, joka toimii apuna pelitestauksessa.


www.insomnia.fi


Teksti: Usva Friman 
Kuva: Taina Graan